Co wyróżnia produkt? Co myślą i czują konsumenci, kiedy wchodzą w interakcję z produktem i jego opakowaniem? Jak sprawić, by produkt wywoływał określone skojarzenia? Odpowiedzi na te pytania chciałby poznać każdy producent. Zrozumienie motywów, które stoją u podstaw decyzji zakupowych konsumentów jest Świętym Graalem marketingu niezależnie od branży.
Dotychczas w poszukiwaniu odpowiedzi na powyższe pytania, marketerzy korzystali z tradycyjnych metod badawczych takich jak grupy fokusowe czy ankiety. Dziś, dzięki postępowi technologicznemu, dostępna jest nowa dziedzina metodologii marketingowej - neuromarketing. W końcu ludzie kupują nie tyle oczami, co mózgiem.
Czym jest neuromarketing?
Według ogólnej definicji, badania neuromarketingowe skupiają się na badaniu emocji występujących przy podejmowaniu decyzji i wykorzystują tą wiedzę do poprawy efektywności marketingu.
Firmy często nie chwalą się działaniami podejmowanymi w ramach neuromarketingu. Nic dziwnego – już sama mglista nazwa tej dziedziny może odstraszać konsumentów, rodząc skojarzenia z jakimiś reklamowymi ciosami poniżej pasa czy praniem mózgów. Nic bardziej mylnego.
Neuromarketing to nic innego, jak poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „dlaczego”. Dlaczego klienci wybierają ten, a nie inny produkt? Dlaczego niektóre kolory kojarzą się z określonymi pojęciami? Dlaczego opakowanie i kształt mają wpływ na decyzje zakupowe klientów?
Dzięki analizie neuromarketingowej, polegającej na przykład na połączeniu systemów śledzących wzrok i badań elektroencefalografii (EEG), których celem jest ocena czynności mózgu, można dowiedzieć się jak nasz mózg reaguje na konkretne bodźce i znaleźć odpowiedzi na te i wiele innych pytań.
Korzyści stosowania technik neuromarketingu
Korzyści płynące z neuromarketingu opakowań są niewiarygodne. Testy mogą ujawnić, jak klienci reagują na kolory wyrobu i jego opakowania, na użyte kształty, symbole, struktury, podłoża, zapachy i inne. Pozwala to na lepsze zaprojektowanie przyszłych kampanii czy produktów, tak by uwzględnić te elementy, które najlepiej odbierane są przez naszą świadomość i wywołują pożądane skojarzenia – na przykład z tradycją, zdrowiem, ekologicznością czy rodzinnym klimatem świąt.
Dzięki neuromarketingowi możemy zbadać między innymi następujące obszary:
- postrzeganie produktu
Na co patrzą ludzie podchodząc do lady pełnej podobnych produktów? Jak długo patrzą na konkretne miejsca i dlaczego akurat patrzą na te, a nie inne wyroby?
- skojarzenia i powiązania
Co konsumenci uważają za atrakcyjne? Jaki wygląd czy kształt produktu budzi skojarzenia z tradycją? Jakie skojarzenia negatywnie wpływają na odbiór wyrobu?
- podejmowanie decyzji
Jakie procesy myślowe wykorzystują konsumenci w celu podjęcia decyzji zakupowej? W jaki sposób decydują, który produkt wyląduje w koszyku? Jakie czynniki są dla nich ważne?
Jak wykorzystać neuromarketing?
Kiedy konsumenci stają przed ladą pełną prawie identycznych produktów, które często nie posiadają oznaczeń producenta, w ich mózgach zaczyna zachodzić pewien proces. Fragmenty mózgu (zwłaszcza kora przedczołowa), zwracają uwagę głównie na stronę wizualną, czyli opakowanie i elementy wizerunku produktu. To właśnie dlatego często wybieramy ten wyrób, który po prostu podoba nam się wizualnie lub ten, który już widzieliśmy, znamy lub kojarzymy.
Badania neuromarketingowe dowodzą także, że nasz mózg co prawda odbiera opakowanie produktu całościowo, jednak w każdej chwili jest w stanie wyodrębnić z niego poszczególne elementy, jak chociażby logo i marka producenta, kolor, nazwa, kształt itp. Dodatkowo, każdy z tych elementów jest analizowany, a mózg wybiera sobie i zwraca naszą uwagę na te elementy, które najbardziej wzbudzają zainteresowanie.
Co więc najważniejsze – wyniki badań neuromarketingowych mogą pozwolić producentom mięsnym udoskonalić swoje wyroby. Zamiast wydawać fortunę na czasochłonne kampanie zakrojone na dużą skalę, możliwe jest szybkie i relatywnie tanie wdrożenie kilku prostych zmian widocznych gołym okiem w produkcie, które przyniosą błyskawiczne rezultaty.
Neuromarketing i Design Thinking – połączenie skazane na sukces
Mając to na uwadze, szczególnie ważne jest takie projektowanie opakowań wyrobów mięsnych, takich jak osłonki tekstylne czy siatki wędliniarskie, by były one spójne, a jednocześnie by każdy ich element pełnił funkcję oddziaływania na ogólny odbiór produktu, uwzględniając pracę mózgu konsumenta. By osiągnąć ten efekt należy zaprojektować dużą ilość elementów opakowania, które będą wywierały zamierzony wpływ na oglądającego je. Kształt, kolory, marka, elementy wyróżniające – to szczególnie ważne w obliczu identyczności produktów mięsnych w ladzie chłodniczej.
Jak to zrobić? Najlepiej posiłkować się kolejną innowacyjną metodą, znaną jako Design Thinking. Obie te drogi pozwalają na wsparcie projektowania produktu, które pozwala na odzwierciedlenie oczekiwań wszystkich zainteresowanych osób – a zwłaszcza końcowych klientów wyrobu.
Połączenie metodologii neuromarketingu i Design Thinking pozwala na postawienie potrzeb klienta na pierwszym miejscu. Efektowne i efektywne kampanie marketingowe opierają się właśnie na ciągłych staraniach by wprowadzać w życie innowacje i usprawnienia, pozytywnie wpływające na odbiór produktu. W końcu produkt zaprojektowany z uwzględnieniem reakcji ludzkiego mózgu skazany jest na sukces.
Neuromarketing – przyszłość czy już teraźniejszość?
Aby zwiększyć sprzedaż i wyróżnić się na rynku kluczowe jest by zrozumieć, jak przez konsumentów odbierany będzie wyrób na półce czy w ladzie. Świadomość tego, co wyzwala określone reakcje i rodzi pożądane skojarzenia (np. z tradycją czy rodziną) pozwala na optymalizację procesów sprzedażowych i zwiększa szanse na sukces. Neuromarketing może więc nie tylko zwiększyć estetykę czy funkcjonalność i finalnie poprawić wrażenia konsumentów dotyczące produktu, ale także realnie przełożyć się na wyniki finansowe firmy, zwiększając sprzedaż i oszczędzając wydatków związanych z pozostałymi kampaniami.
Niektórzy badacze podnoszą, że wyniki badań marketingowych są niepodważalne. Słowa te do serca wzięło sobie już wielu światowych producentów, którzy uwzględniają najnowsze trendy w projektach swoich opakowań. Metoda ta, choć nie jest jeszcze popularna w branży mięsnej, w innych sektorach dowiodła swojej skuteczności i jest już powszechnie stosowania. To jedynie kwestia czasu, zanim większość wyrobów mięsnych czołowych producentów także będzie powstawała z wykorzystaniem wyników analiz neuromarketingowych.
Popularność innowacyjnych metod, takich jak Design Thinking pozwala zakładać, że neuromarketing nie jest jedynie kolejnym buzzwordem pozbawionym znaczenia. Wykorzystywanie wyników tych badań szczególnie w połączeniu z podejściem warsztatowym może przynieść efekty w postaci produktów, które szturmem podbijają rynek. Obiecujące, prawda?
Grupa Nomax jako producent opakowań wędliniarskich wychodzi naprzeciw producentom wyrobów mięsnych, którzy chcieliby realizować założenia z zakresu neuromarketingu. W naszej bogatej ofercie znajdują się siatki wędliniarskie Nomanet®, osłonki tekstylne Viscoflex®, osłonki z przyprawami Spatex® oraz osłonki barierowe SpiceBar, które dają bardzo duże możliwości stworzenia spójnej identyfikacji produktu i producenta.
W celu uzyskania odpowiedzi na wszystkie pytania zapraszamy do kontaktu z naszymi menadżerami sprzedaży i działem obsługi klienta.
LinkedIn @GrupaNomax
Blog Ekspercki Blog
Design Thinking w praktyce, czyli jak ugryźć tradycję we współczesnym zakładzie mięsnym?
Na dzisiejszym rynku produkcji wyrobów mięsnych funkcjonuje wiele sprawnie działających, dużych zakł...
Czytaj więcej