5 kroków do zbudowania pozytywnego wizerunku firmy w Internecie

Prowadząc działalność od wielu lat, przedsiębiorcy zwykle wykorzystują tradycyjne kanały komunikacji do zwiększenia sprzedaży swoich produktów lub usług. Kładą nacisk na bezpośredni kontakt z klientem, reklamy w radiu, telewizji, na billboardach. Jednocześnie Internet ciągle jest przez wiele firm nieco bagatelizowany i uznawany za jedynie przelotną modę, na którą można przymknąć oko.

Zadziwiające jest, jak często ciągle można usłyszeć głosy firm, mówiące – „My nie potrzebujemy być obecni w Internecie”. Sieć kojarzy im się głównie z niezrozumiałym światem social media ich dzieci czy wnuków, a w ogóle nie jest postrzegana jako miejsce, w którym solidnie zbudowany wizerunek firmy przekłada się na jej wyniki finansowe. Niestety okazuje się, że odwlekanie zadbania o swoją obecność w Internecie skutkuje często utratą przewagi konkurencyjnej. Warto wykorzystać globalny zasięg, powszechny dostęp, szybkość i elastyczność działania oraz łatwość obsługi Internetu. Tylko jak się za to zabrać?

Zacznij od początku

Podstawowym miejscem budowania wizerunku w Internecie jest strona internetowa firmy. W praktyce okazuje się, że wiele przedsiębiorców w ogóle o niej zapomina, a już z pewnością nie traktuje jej jako narzędzia kreowania dobrego PR-u i zwiększania sprzedaży. Często zwłaszcza firmy działające na rynku od lat dziewięćdziesiątych, rozpoznawalne i znane w branży, w Internecie widoczne są jedynie poprzez starodawną stronę-wizytówkę, stworzoną 15 lat temu. Strony te nie komunikują wprost tego, czym firma się zajmuje, jaki ma potencjał biznesowy, czym się charakteryzuje i z czego słynie. Konsument w Internecie poszukuje konkretnych informacji i zwykle kilka sekund wystarczy mu do wyrobienia sobie oceny czy firma, której stronę odwiedza, jest tym, czego szuka. Strona staromodna, wykorzystująca przestarzałe technologie, nieprzystosowana do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, enigmatyczna i nie przyjazna użytkownikom z pewnością nie przyczyni się do zbudowania pozytywnego wizerunku firmy w sieci.

Posiadaj jasną wizję

Marketing Internetowy każdej firmy wymaga opracowania odpowiedniej strategii i planu. Należy unikać działań po omacku, niespójności i sprzeczności. Przed podjęciem pierwszych ruchów warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jak firma chce być postrzegana w Internecie. Czy jest dynamicznym, nowoczesnym przedsiębiorstwem, stawiającym na innowacje i operującym na dużą skalę? Czy może raczej to mała, rodzinna firma, w której szef osobiście dogląda relacji z klientami na każdym etapie jej działania? Warto jest chwalić się pielęgnowaną kulturą organizacyjną i w ten sposób zjednywać sobie potencjalnych klientów, wyznających podobne wartości. Identyfikacja wizji i misji firmy pozwoli także na odpowiednie pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku. Powinno to przyświecać wszystkim działaniom podejmowanym online przez pracowników firmy.

Bądź ekspertem w swojej branży

Content marketing stale zyskuje na popularności. W myśl tej idei, warto jest dostarczać swoim odbiorcom w sieci takich treści, które stanowią dla nich jakąś wartość. Jest to jednocześnie dobra odpowiedź na rosnące wśród konsumentów trendy negowania nachalnych komunikatów reklamowych i odwracania się od firm, które stawiają na marketing przeszkadzający. Dobrym pomysłem jest kreowanie swojego wizerunku w sieci, jako eksperta w danej branży. Pisanie bloga, współtworzenie forum internetowego, uczestnictwo w dyskusjach, tworzenie poradników, nagrywanie vlogów, dzielenie się wiedzą – to wszystko bardzo dobre sposoby na nawiązanie dialogu z konsumentami, odpowiadanie na ich potrzeby i budowanie ich świadomości. Istnieje wiele platform służących tego typu działaniom, w zależności od specyfiki danej branży. Zadbaj o to, by być tam obecnym i pomagać innym w budowaniu swojej wiedzy.

Monitoruj i analizuj

Nawet, jeśli Twoja firma stawia dopiero pierwsze kroki w świecie Internetu to nie zapominaj – Twoi klienci już od dawna tam są. Do wykreowania odpowiedniego wizerunku sieci konieczna jest wiedza o tym gdzie ich znaleźć, o czym rozmawiają i kim w ogóle są. Warto opracować persony swoich konsumentów bazując na wiedzy o nich, ich zachowaniu i oczekiwaniach, aby następnie dopasować tworzone treści tematycznie do ich zainteresowań. Dziś rynek mięsny często zmaga się z problemem nieadekwatności badań ankietowych dotyczących preferencji zakupowych konsumentów do ich realnych wyborów podejmowanych przed półką sklepową. Odpowiednia analityka i wykorzystanie tzw. marketing intelligence pozwala uniknąć takich nieporozumień. Istnieje wiele narzędzi dostarczających twarde dane na temat tego, kto odwiedza Twoje strony, ile czasu na nich spędza, jak się zachowuje i dlaczego nie znajduje tam tego, czego szuka. Wykorzystaj te możliwości i pomyśl tak, jak Twój klient! Dodatkowo, narzędzia monitoringu Internetu pozwalają na wyszukanie dyskusji w sieci, w których pada nazwa Twojej firmy lub produktu. Dzięki temu możesz nie tylko dowiedzieć się z pierwszej ręki o tym, co myślą i mówią Twoi klienci, ale także masz możliwość włączyć się w dyskusję, zareagować, budować wizerunek przyjaznej i otwartej firmy. Pozwoli to także na identyfikację tych przestrzeni społecznościowych (np. Facebook, Instagram, Snapchat, LinkedIn), w których należy szczególnie zadbać o swoją obecność, dopasowaną do specyfiki danego medium.

Opracuj standardy

Nie zapominaj, że ludzie w Internecie poszukują łatwych rozwiązań. Z pewnością dbasz o kontakty z mediami i budujesz wizerunek firmy także w specyficznych tytułach branżowych. W tym celu warto stworzyć tzw. media kit, czyli wirtualne biuro prasowe – jedno miejsce, w którym poszukujący informacji o Twojej firmie znajdą wszystkie niezbędne treści, zdjęcia i materiały. Pamiętaj także, aby dbać o świeżość wizerunku w Internecie. Sieć to bardzo dynamiczna przestrzeń, w której logo zaprojektowane kilkanaście lat temu może znacznie odstawać od dzisiejszych standardów, tworząc wizerunek firmy przestarzałej i nieidącej z duchem czasu. Zadbaj o to, aby aktualizować informacje o firmie i budować swój wizerunek aktywnie, a nie tylko na samym początku. Być może warto także poinstruować swoich pracowników o przyjętej strategii wizerunkowej przedsiębiorstwa. Pamiętaj także, że w Internecie nic nigdy nie ginie – impulsywnie napisany komentarz w odpowiedzi na nieuzasadnioną krytykę Twojego produktu, nawet usunięty, pozostanie zapisany przez jego odbiorców i z pewnością wykorzystany przeciwko Tobie, rujnując dobry wizerunek, na który mogłeś pracować latami. Opracuj standardy i trzymaj się ich!

Zastosowanie się do powyższych rad z pewnością pomoże w dbaniu o korzystny wizerunek firmy w Internecie. Nie zapominaj, że obecność w Internecie wymaga ciągłych optymalizacji i testów tego, co przynosi najlepsze efekty dla Twojej firmy. Zrób dobre pierwsze wrażenie i chroń to, co wypracowałeś. Jeśli ludzie wyrobią sobie pozytywne opinie na temat Twojej firmy i jej produktów, to z pewnością przełoży się to na ich popularność, zwiększoną sprzedaż oraz rosnące zaufanie dla marki. Miej na uwadze, że często najbardziej rentowne przedsiębiorstwa to te, które są najlepiej postrzegane i cieszą się najlepszymi opiniami.

Artykuły Podobne

LinkedIn @GrupaNomax

LinkedIn

Blog Ekspercki Blog

pl

Newsletter

Aktualności. Nowości produktowe. Bieżące wydarzenia